10 juli 2008

Gewend aan AVENT?

Ik zet dit toch maar even op m'n blog.

Gisteren hadden we met de babymoeders afgesproken in het park voor een ijsje. Ik gaf Simone de fles en een van de moeders vroeg waarom ik nog een AVENT fles gebruikte. Ik had geen idee wat ze bedoelde.

Nu blijkt dat bepaalde AVENT flessen in Canada niet meer mogen worden verkocht omdat ze een te hoge waarde aan Bisfenol A bevatten (= stof dat de hormoonhuishouding kan beinvloeden bij te hoge concentratie en zou zo invloed kunnen hebben op het ontstaan van borstkanker, overgewicht, ADHD en onvruchtbaarheid). Het schijnt dat je deze flessen mag terugbrengen naar iedere willekeurige AVENT verkopende Canadese winkel en je je geld kan terugkrijgen.

De Voedsel en Warenautoriteit heeft bovengenoemde aanname onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat de concentratie Bisfenol A in plastic babyflessen de wettelijke grens niet overschrijdt. De flessen mogen in Nederland nog gewoon worden verkocht.

Ik heb inmiddels eieren (of eigenlijk nieuwe flessen) voor m'n geld gekozen en heb nieuwe Bisfenol A vrije flessen gekocht. Was een vrij prijzige bedoeling dat wel.

Vraag me af of de hele Bisfenol A discussie niet expres is aangewakkerd door de producenten van de Bisfenol A vrije flesjes.

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Voelde me in ieder geval wel verplicht om het te vertellen aangezien ik bovenstaande in Nederland nog nooit had gehoord.

Geen opmerkingen: